Jana duit dari rumah??

mari dapatkan pendapatan sampingan dari rumah, daftar sebagai ahli jobdirumah. Pelbagai kerja ditawarkan dan semua boleh buat dirumah. saya sudah mendaftar anda bila lagi? untuk mendaftar sila klik sini

Friday, May 20, 2011

teka-teki yg menarik.. kalo boleh jwb sume mmg terer.. :)

Ada berapa ayat dalam Al-Quran?

Jawapan: 6236 ayat

Ada berapa surah dalam Al-Quran?

Jawapan: 114 surah.

Surah apa tiada Bismillah?

Jawapan: Surah Taubah

Ayat pertama dalam Al-Quran?

Jawapan: Bismillahirrahmanirrahim.

Dalam Al-Quran ada 114 Surah. Memandangkan Surah Taubah tiada bismillah. Maka sepatutnya ada 113 bismillah tetapi bila dikira balik ada 114 bismillah. Dalam surah manakah letaknya bismillah yang satu lagi?

Jawapan: Dalam surah an-Naml ayat 30. Ayat dlm surah an-Naml tersebut merupakan perutusan untuk Nabi Sulaiman daripada Raja Balqis..

Air merupakan pelarut yang bagus. Maknanya air dengan air boleh bercampur. Tetapi, Allah Maha Kuasa menjadikan 2 air laut iaitu tawar dan masin tidak boleh bercampur bahkan dihalangi oleh satu dinding yang ahli sains pun tidak boleh memikirkan bagaimana dua air laut ini tidak boleh bercampur. Soalannya manakah ayat di dalam Al-Quran yang membuktikannya?

Jawapan:
Surah ar-Rahman Ayat 19-20
“Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya.”

Dalam al-Quran, ada surah yg panjang dan surah yg pendek. Ada satu surah panjang, Allah SWT turunkan sekaligus semua ayat dalam surah itu dari awal hingga akhir lengkap semua sekali turun. Surah apakah namanya?

Jawapan: surah al-An’am.

Mengapa diharamkan nikah gadis sekampung?

Jawapan: Kerana Islam hanya memberi kuota lelaki untuk berkahwin 4 sahaja. Tidak lebih dari itu. Jadi, jika berkahwin dengan gadis sekampung, Berapa ramai itu?

Surah apa yang tidak ada huruf mim ?

Jawapan: surah Al-Kauthar

Siapakah pembunuh 1/6 daripada penduduk bumi?


Jawapan: Qabil yang membunuh 1/6 daripada penduduk bumi
sebab bunuh Habil. Pada waktu itu bumi ini hanya ada Nabi Adam a.s, Siti Hawa, Qabil, Habil, Iklima dan Lubuda. Bukankah 1/6?


menarik bukan, act ak dpt ni dr SINI..